La sindicació. Really Simple Sindication. RSS.

RSS. UNA EINA PER MANTENIR-NOS INFORMATS.
Forma senzilla de rebre informació sobre les nostres pàgines web preferides.
Es pot rebre:
• directament al teu ordinador
són programes Windows que s’instal·lan com qualsevol altre programa. Quan s’obre , aquest va portant, cada cert temps, les últimes notícies, ho configura el propi usuari.
Els lectors RSS més coneguts són
        Feedreader.  El pots trobar en anglès i en espanyol.
        Newsmonster. Aquest lector RSS s’integra al navegador Netscape (no a l¡Explorer de Windows ni al Mozilla).
        RssReader . Permite leer las noticias RSS directamente desde tu escritorio. Cada vez que detecta una actualización, muestra una ventana de aviso.
• a través d’una pàgina web online
         són lectors que es troben a pàgines web on t’has de donar d’alta i crear un perfil. Després pots donar d’alta les pàgines web que desitjis. Podràs accedir al teu perfil per veure l’actualització de totes les pàgines que t’interessin.
                 Alguns són:
                Netvibes: on hi pots afegir:
                 un lector RSS
                 un comte de mail (Gmail, Hotmail, Yahoo, etc)
                 un buscador “multimotor” (google, yahoo, msn, wikipedia)
                 una estació metereològica
                 un sistema de notees.
                GoogleReader: Necessites un comte de Gmail (que será el teu usuari), e ingresar en ell amb el  teu usuari i contrasenya. És totalment configurable, permet organitzar els Feeds o canals en carpetes, ordenar-les per més recents o més antigues. El seu ús és molt senzill i alhora potent. A més, compte amb dues extensions per al navegador Mozilla, una que alerta a l’usuari cada vegada que té lloc una actualització, i altra que li notifica sobre la quantitat d’articles sense llegir.
Rebre  RSS significa que pots rebre, directament al teu ordinador, las últimes noticies i articles RSS d’aquelles pàgines web que més t’interessen (i a les que et subscriguis), sense necessitat d’haver de visitar aquestes pàgines web o blocs un a un.
Per poder rebre noticies RSS, fan falta 2 coses.
Primer, que aquesta pàgina web o bloc tingui disponible el servei RSS. Això és  bastant habitual, sobretot en els blocs, ja que aquests tenen habilitades las RSS per defecte. Ho reconeixeràs perquè té un logotip taronja. 
També hauràs de tenir un lector RSS (o RSS Reader), que pot ser de diferents tipus, com hem vist anteriorment.
Una vegada que tinguis el programa instal·lat o t’hagis donat d’alta en un RSS on line, hauràs de donar d’alta aquelles pàgines de les que desitgis rebre notícies. Quan et donis d’alta, podràs rebre directament les notícies i nous articles d’aquelles pàgines web que més t’interessen i que hagis triat incloure als teus feeds, amb l’avantatge de tenir totes les pàgines web que t’interessen reunides en un únic lloc. Des del teu lector RSS podràs veure, a temps real, quina és la última informació que s’ha publicat a les pàgines web que has donat d’alta. Aquesta informació la tindràs a un clic de distància per entrar a elles, si hi ha alguna que t’interessi especialment.
És important destacar que cada vegada que els articles s’actualitzen, també ho faran automàticament al teu lector de RSS, sense necessitat de que l’usuari realitzi cap operació addicional. A més, cada vegada que s’actualitzi algun contingut, el lector RSS t’alertarà d’aquesta actualització.
Avantatges
•Les pàgines web i blocs distribueixen a través dels canals RSS les últimes actualitzacions d’aquelles pàgines web que són del seu interès. A través de RSS podràs assabentar-te de les últimes notícies.
• La decisió està del costat de l’usuari ja que ell és qui escull quines pàgines web subscriure i quan donar-se de baixa d’aquestes pàgines web.
•L’RSS suposa un important estalvi en el temps de navegació i cerca d’informació. Al lector RSS, l’usuari tindrà un resum dels articles per poder decidir quina informació vol llegir.
•L’RSS és lliure d’SPAM, perquè no has de donar el teu correu electrònic. Això no passa amb subscripcions per correu electrònic, en les que a més de rebre notícies, podries rebre també SPAM o altra informació no desitjada. Quan estàs subscrit a les fonts RSS d’una pàgina web, no rebràs altra informació que la que es publiqui a les pàgines web que són del teu interès.
•La cancel·lació de la subscripció a la pàgina web serà ràpida i senzilla. En les subscripcions via correu electrònic, sovint el subscriptor ha d’especificar les raons per les què vol donar-se de baixa i després ser confirmats per petició. En canvi, amb l’RSS només s’ha d’eliminar la pàgina web del lector d’RSS. És així de senzill.
•Rebre les fonts o Canals RSS de les teves pàgines web favorites és totalment gratuït. Tant els continguts com la majoria dels programes (lectors RSS) que permeten llegir les notícies RSS són totalment gratuïts.

Propostes Pel professorat

    • L’RSS ajuda a dur la llengua viva, la del món que viuen alumnes i professorat a l’IES i als llocs de treball, siguin les biblioteques o les residències particulars.
    • Un exemple seria afegir a l’aula Moodle aquelles sindicacions que poden ser més interessants pels alumnes i així cada dia poden veure i consultar les novetats d’aquella pàgina.
    • La possibilitat de crear comunitats virtuals o de treball col·laboratiu.
    • Agilitzar la recerca d’informació
    • D’una sola passada podrien obtenir informació sobre les diferents fonts del seu interés.
    • Mitjançant les sindicacions i l’agregador col.lectiu podem fàcilment accedir als últims escrits de cada alumnne i per tant, fer una lectura col.lectiva dins l’aula
    • Que totes les fonts utilitzades pels alumnes (que continguessin RSS) es poguessin posar en comú en un Google Reader comunitari per tal de facilitat la recerca als alumnes
    • Ho veig útil per aquelles pàgines que acabo tenint com a “referent” pel que fa a vídeos, experiments, textos…
    • Que desde el grup/classe els alumnes es sindiquin a les mateixes subscripcions de tal manera que tots podràn rebre la mateixa informació.
    • He fet una petita experiència. En aquest segon quatrimestre he començat amb grup de 9 alumnes de quart d’ESO el Projecte de Recerca. El treball el realitzen en grups de tres alumnes, cadascú ha triat el seu tema. Com que al final han de fer la seva memòria del treball i jo els valoro la descripció de com es generen les idees, de com es resolen les dificultats, com van fent seu el problema i com aprofundeixen en la seva comprensió, els vaig proposar des del primer dia que es fessin un bloc on escrivisin el que havien fet i les seves impresions. D’aquesta manera els facilitaria la redacció de la memòria al final. Aquesta escriptura al bloc la fan o cada dia o un cop a la setmana. Fins ara jo anava mirant a veure quan havien escrit i m’obligava a estar consultant. Ara els he agregat al Google Reader i espero que amb una sola consulta pugui veure qui i quan compleix escrivint en el bloc.
    • Que els meus alumnes se sindiquin al nostre bloc de matèria per tal que amb un cop d’ull puguin veure si hi ha novetats, sobretot pel que fa a les intervencions dels diferents companys.
    • Entre ells, estaria bé que es subscriguin els uns als blocs dels altres per estar al dia de la feina dels seus companys. És a dir, pot ser una manera de fer el seguiment de la feina del alumnes.
    • És a dir, es pot conscienciar, amb les sindicacions adients, a l’alumnat de la importància de realitzar activitat física de forma regular. No només a ells i elles, sinó a les seves famílies.
    • En quant a aplicacions didàctiques, se m’ocorre la mateixa sindicació col.lectiva que hem fet nosaltres, per aportar informació entre alumnes del tema que es treballi. Com una mena de wiki amb aportació de links, però amb la informació seleccionada i creixent contínuament.
    • Entre docents: Entre docents ens permet poder treballar i crear continguts comuns per temàtiques. No cal que estiguem dins el mateix centre per poder compartir la feina. Unitats didàctiques, exericis, apunts, …
    • Les sindicacions em permetran tenir sempre al dia i en un mateix espai les actualitzacions dels llocs web que més m’interessen. Això, en una naturalesa dispersa com la meva, representa un ajut brutal.
  • Eines i serveis

La sindicació a partir d’eines que hi ha disponibles a la Xarxa facilita l’accés. Aquesta opció cal tenir-la molt en compte, ja que, cada vegada més, disposem de nombrosos recursos a la Xarxa que poden facilitar l’emmagatzematge de la informació i alliberar de càrregues el nostre disc dur local, fet que representa un gran avantatge perquè, a l’hora d’obtenir o treballar amb els vostres fitxers, només cal un ordinador connectat a Internet.

Desavantatges
•Alguns dels programes o lectors RSS no estan en espanyol (tot i que els més importants sí que tenen versió en espanyol).
•No tots els lectors RSS mostren les fotos (encara que molts sí que ho fan).
•Rebre els canals RSS creen major trànsit i demanda al servidor, de manera que pot fer que la connexió a Internet es torni una mica més lenta (encara que en realitat, el consum de banda dels Canals RSS és mínim)
•Atès que es tracta d’una nova tecnologia, és possible que algunes pàgines web d’interès no publiquin encara les seves notícies a través d’un canal o font RSS.
•El vocabulari que s’utilitza i l’argot, són una mica confuses. Es tracta de termes en anglès que sovint no es tradueixen a l’espanyol. A més, i donat que es tracta d’una tecnologia nova per a la majoria dels usuaris, els termes en espanyol són una mica confusos.
MANUALS
•Google Reader – http://www.xtec.cat/~e3944813/sem/ – Àrea Tic i Servei Tac per als Seminaris SEM dels ST d’Educació a Tarragona
•Netvibes – http://www.rss.nom.es/tutorial-netvibes-lector-rss-web/ – Vía Àrea Tic i Servei Tac per als Seminaris SEM dels ST d’Educació a Tarragona
EXEMPLES
•Amb Netvibes:
–Recull de Blocs Educatius de Centres dels SSTT d’Educació a Tarragona: http://www.netvibes.com/stactgn
–Netvibes UOC – http://www.netvibes.com/uoc
•Amb Google Reader – “BIONOTICIAS” A TRAVÉS DE BIBLIOTECA DE BIOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD DE SALAMANCA http://www.google.com/reader/shared/user/11097107119414458496/label/BioNoticias?hl=es
Anuncios

Deja un comentario

Archivado bajo Uncategorized

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s